środa, 8 listopada 2017

Sałatka z ciecierzycą

Kiedyś przeczyłam na jakimś blogu, że ciecierzyca w sałatce świetnie imituje tuńczyka. Nie byłam do końca przekonana, bo przecież jakim cudem miałoby się to udać? Jednak przy okazji produkowania majonezu z aquafaby postanowiłam spróbować i efekt totalnie mnie zaskoczył!

Najbardziej wyrazisty smak uzyskacie, gdy pozwolicie sałatce przegryźć się przez parę godzin w lodówce, jednak świetnie smakuje także na świeżo. Ja do swojej dodaję to, co zawsze wrzucałam do sałatki z tuńczykiem - pomijam jednak ryż, który występował w rodzinnym przepisie.

Lubię robić ją na różne okazje - na przykład zamiast/oprócz tradycyjnej sałatki jarzynowej na Święta.

Ile osób tyle przepisów: ja jadam moją sałatkę w dość wytrawnej wersji, przełamanej słodką kukurydzą. Wiem, że u mojego M z kolei, sałatka zawsze była raczej słodka - z ananasem i jabłkiem. Polecam Wam pokombinować po swojemu, a dziś zapraszam po przepis na moją wersję.


Sałatka z ciecierzycą


Składniki:

  • puszka ciecierzycy odsączonej z zalewy (zalewy nie wylewamy - jest głównym składnikiem majonezu)
  • dwa średnie ogórki kiszone (lub jeden duży)
  • mała puszka kukurydzy (ok. 150g)
  • szczypiorek
  • 2-3 łyżki majonezu
  • sól, pieprz do smaku

Na majonez:

  • pół szklanki aquafaby (zalewy z puszki ciecierzycy)  
  • 1,5 szklanki oleju 
  • łyżeczka musztardy
  • łyżeczka syropu klonowego (lub innego słodzidła)
  • 2 łyżeczki octu
  • duża szczypta czarnej soli 

Zaczynamy od przygotowania majonezu - ja swój robiłam na podstawie tego przepisu, jednak trochę zmieniłam proporcje składników, zgodnie z moim smakiem:

W wysokim naczyniu łączymy aquafabę, musztardę, syrop klonowy, ocet i sól. Ubijamy składniki przy pomocy blendera ręcznego. Następnie cienkim strumieniem wlewamy olej i znów miksujemy. Jeśli majonez nie zrobi się od razu biały i gęsty nie załamujcie się - wstawcie go na godzinę do lodówki. Jak składniki się schłodzą znów spróbujcie go ubić - powinien wyjść idealnie.

Sprawdzamy, czy majonez jest smaczny i ewentualnie doprawiamy do smaku.

Ciecierzycę przekładamy na dużą deskę do krojenia i lekko rozdrabniamy nożem. Ogórki kroimy w drobną kostkę, szczypiorek siekamy. 

W misce łączymy ciecierzycę, ogórki, szczypiorek, kukurydzę i majonez. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Odstawiamy na kilka godzin do lodówki.

Gotowa sałatka świetnie smakuje z kromką ciemnego pieczywa.



1 komentarz: